22 Δεκεμβρίου 2012

Τζο Τρίπι: Η Ελλάδα δεν μπορεί να πάει πιο χαμηλά.

Στο σημερινό ΒΗΜΑ δημοσιεύεται συνέντευξη του Τζό Τρίπι*, σπεσιαλίστα στη στρατηγική και πολιτική επικοινωνία και γνώστη των ελληνικών πολιτικών πραγμάτων.
Θεωρώ ότι παρουσιάζει ενδιαφέρον να πληροφορηθούμε πως βλέπει ένας ξένος "ειδικός" τη σημερινή πολιτική κατάσταση στη χώρα μας, γι'αυτό αναδημοσιεύω ορισμένα τμήματα της εν λόγω συνέντευξης.  



ΕΡΩΤΗΣΗ: Πιστεύετε ότι το πολιτικό σύστημα θα μετασχηματιστεί βίαια;

«Οι άνθρωποι σε όλον τον κόσμο συνειδητοποιούν ότι αρκεί ένας για να προκαλέσει μια μεγάλη καταστροφή που θα συγκεντρώσει πολλή προσοχή. Η βια μπορεί να αυξηθεί, ειδικά όταν όλοι οι άλλοι αρνούνται ότι χρειάζονται αλλαγές. Στην Ελλάδα έχετε δύο κόμματα “ζόμπι” και δύο “τρελά” κόμματα. Αν είσαι νέος, άνεργος και τα κόμματα που θεωρείς υπεύθυνα για την κατάστασή σου βρίσκονται στην κυβέρνηση, ο πιο εύκολος τρόπος να τους πεις "άντε να χαθείτε” είναι τα "τρελά” κόμματα γιατί αυτά θα τους τρομάξουν. Αν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να είναι ο μπαμπούλας, θα ψάξουν για κάτι ακόμη πιο τρομακτικό. Γι’ αυτό ανεβαίνει η Χρυσή Αυγή και αυξάνεται η πολιτική βία. Αν δεν υπάρξει μια θετική διέξοδος για τη χώρα, τότε το εργαλείο για να κατεδαφιστεί το παλαιό σύστημα θα είναι η Χρυσή Αυγή. Ή κάτι ακόμη πιο ακραίο».

. . . . .

Πριν από τρία χρόνια υπήρχε η αντίληψη ότι οι επενδύσεις στη χώρα σας είναι χαμένα λεφτά. Τώρα όμως η αγορά συνειδητοποιεί σταδιακά ότι το ρίσκο είναι πια πολύ μικρό και ότι τώρα είναι η ώρα να επενδύσουν προτού ανεβεί ο ρυθμός ανάπτυξης. Ταυτόχρονα με το νέο οικονομικό και επιχειρηματικό τοπίο θα αναγκαστούν να μετεξελιχθούν και τα κόμματα. Όλα τα συστατικά είναι εδώ: έχετε πιάσει πάτο στην οικονομία, έχετε καλά εκπαιδευμένους νέους, ακόμη και από κορυφαία πανεπιστήμια όπως το ΜΙΤ, που θέλουν να βοηθήσουν τη χώρα και έχετε την ανάγκη για νέα πολιτική. Η παλαιά φρουρά δεν πρόκειται να αλλάξει τα στερεότυπα, γι’ αυτό μέσα από την ανάγκη θα γεννηθεί κάτι νέο. Έτσι θα επανεφεύρετε την Ελλάδα. Είσαστε στο σημείο καμπής για την αλλαγή».
. . . . .

«Φυσικά θα χρειαστεί χρόνο και δεν ισχυρίζομαι ότι θα γίνει εύκολα. Οι παλαιοί πολιτικοί θα προσπαθήσουν να γραπωθούν ακόμη και από το τελευταίο κομμάτι εξουσίας. Τους αρέσει το πελατειακό σύστημα γιατί αυτό τους ανέδειξε. Αυτοί οι πολιτικοί είναι νεκροί και όποιος προσκολληθεί στο σύστημα θα πεθάνει μαζί του. Βλέπετε όμως ότι κάτι καινούργιο γεννιέται. Τα ποσοστά της Χρυσής Αυγής μεγαλώνουν σε αντίθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ, που δεν είναι τίποτε άλλο από ένα νέο πακετάρισμα παλαιών ιδεών. Η πολιτική απεχθάνεται το κενό και στο ελληνικό σύστημα υπάρχει ένα μεγάλο κενό. Οπότε είτε κάποιο από τα παλαιά κόμματα θα προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και θα εξελιχθεί είτε θα γεννηθούν νέα κόμματα. Θα μπορούσε να εμφανιστεί ένας νέος ηγέτης, να απευθυνθεί στη γενιά του που τώρα είναι διασκορπισμένη σε διάφορα κόμματα και να αναλάβει την ευθύνη για το μέλλον της χώρας. Ένα τέτοιο κόμμα θα προκαλούσε κλυδωνισμό σε ολόκληρο το πολιτικό σύστημα».

 . . . . .

Ο χρόνος όμως είναι εχθρός γιατί τώρα στους νέους το πρώτο κόμμα είναι ο ΣΥΡΙΖΑ και το δεύτερο η Χρυσή Αυγή. Στα υπόλοιπα κόμματα τα ποσοστά των νέων πέφτουν και θα συνεχίσουν να πέφτουν. Όταν ένα κόμμα έχει ηλικιωμένους ψηφοφόρους, το πρόβλημα είναι ότι οι ηλικιωμένοι πεθαίνουν. Δεν λέω ότι όλο το παλαιό σύστημα είναι νεκρό και δεν θα το ξαναδούμε ποτέ. Λέω ότι δεν θα το δούμε όπως το ξέραμε ως τώρα. Κόμματα που έχουν ρεύμα τώρα όπως ο ΣΥΡΙΖΑ και η Χρυσή Αυγή μπορεί να πάνε προς τα κάτω και άλλα όπως το ΠαΣοΚ και η ΝΔ να ανεβούν εφόσον μετασχηματιστούν ».

. . . . .

Η αλλαγή θα έρθει από τη βάση, όχι από την κορυφή. Ένα πράγμα που δεν καταλαβαίνουν τα κόμματα και οι ηγέτες τους είναι ότι η δύναμη των μέσων επικοινωνίας έχει μετατοπιστεί. Το ραδιόφωνο και η τηλεόραση δεν είναι πια τόσο σημαντικά, ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γίνονται όλο και πιο ισχυρά. Οι νέοι έχουν στα χέρια τους πανίσχυρα εργαλεία επικοινωνίας, το Facebook, το Twitter, τα smart phones, το YouTube, και τα χρησιμοποιούν καθημερινά. Για να το πω διαφορετικά: αν τέσσερις φίλοι σού στείλουν ένα e-mail και σου πουν ότι η νέα ταινία που προβάλλεται στις αίθουσες είναι η χειρότερη που έχουν δει εδώ και χρόνια αλλά ταυτόχρονα βομβαρδίζεσαι με διαφημίσεις εκατομμυρίων ευρώ από τα στούντιο, τι θα κάνεις; Θα δεις την ταινία; Ποιος έχει μεγαλύτερη επιρροή πάνω σου; Οι φίλοι σου ή τα στούντιο; Η επικοινωνία αλλάζει διαρκώς και μαζί της δεν αλλάζει μόνο η πολιτική, έχει αλλάξει δραστικά και η δημοσιογραφία».

 . . . . .

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ο κ. Γ. Παπανδρέου είχε δηλώσει ότι κυβερνά μια διεφθαρμένη χώρα.

«Λάθος. Δεν είναι η χώρα διεφθαρμένη. Αυτό που έπρεπε να πει είναι ότι εμείς οι πολιτικοί είμαστε διεφθαρμένοι. Κανένας δεν θα το πει αυτό γιατί κανένας δεν παίρνει την ευθύνη για το πραγματικό πρόβλημα της χώρας».
. . . . .

Η παλαιά φρουρά να φύγει από τη μέση και να παραδώσει τα ηνία σε νέα πρόσωπα. Οι νέοι είτε θα ανταποκριθούν είτε θα δημιουργήσουν κάτι ακόμη πιο καινούργιο από τον ΣΥΡΙΖΑ και τη Χρυσή Αυγή, ένα πραγματικά καινούριο κίνημα, που δεν μπορώ να πω αν θα είναι καλό ή κακό. Έχετε όμως όλους αυτούς τους νέους με πανίσχυρα εργαλεία για να συνεννοούνται μεταξύ τους. Πιστεύω ότι κάτι νέο θα ξεπηδήσει από αυτό».



* Ο κ. Τζο Τρίπι είναι ένας από τους σπεσιαλίστες στη στρατηγική της πολιτικής επικοινωνίας παγκοσμίως και «πατέρας» των στρατηγικών και των τεχνολογικών καινοτομιών που χρησιμοποίησε ο Μπαράκ Ομπάμα στην καμπάνια του το 2008. Από το 1993, όταν και είχε προσληφθεί από το ΠΑΣΟΚ για την προεκλογική εκστρατεία εκείνης της χρονιάς, παρακολουθεί στενά το ελληνικό πολιτικό σύστημα, το οποίο κατά την άποψή του δεν έχει αλλάξει ουσιαστικά, απλώς έχει συρρικνωθεί η δύναμη των μεγάλων κομμάτων της Μεταπολίτευσης.

GreekBloggers.com