Πριν 5-6 μέρες, σε ένα twit μου, αναφέρθηκα στην αδυναμία επίτευξης ανταγωνιστικότητας, όταν ο εργαζόμενος δεν βρίσκει ενδιαφέρον στην εργασία του, μετά από τις μειώσεις μισθών που έγιναν, αλλά και άλλων παραγόντων, που λόγω περιορισμένων χαρακτήρων σε ένα twit, δεν μπορούσα να αναπτύξω.
Με ευχάριστη έκπληξη διάβασα το κείμενο του Νίκου Κοτζιά, που αναδημοσιεύω, και που αναφέρεται σε όλους εκείνους τους παράγοντες που είχα στο μυαλό μου, εκείνη τη στιγμή που έγραφα το εν λόγω twit. Δεν ήταν δυνατόν λοιπόν, να παραλείψω να το συμπεριλάβω στη συλλογή ενδιαφερόντων κειμένων αυτού του blog.
Με ευχάριστη έκπληξη διάβασα το κείμενο του Νίκου Κοτζιά, που αναδημοσιεύω, και που αναφέρεται σε όλους εκείνους τους παράγοντες που είχα στο μυαλό μου, εκείνη τη στιγμή που έγραφα το εν λόγω twit. Δεν ήταν δυνατόν λοιπόν, να παραλείψω να το συμπεριλάβω στη συλλογή ενδιαφερόντων κειμένων αυτού του blog.
Λάθος "συνταγή" οικονομίας και πολιτισμού
Ο «νομπελίστας
των φτωχών», Αμάρτυα Σεν, συνέδεσε την οικονομική
σκέψη με σειρά κοινωνικών - πολιτικών θεματικών, όπως εκείνες της ηθικής,
της ισότητας, του κοινωνικού κράτους και της Δημοκρατίας. Ανατρέποντας τις ανοησίες του νεοφιλελευθερισμού, αποκατέστησε
τη σχέση της τρέχουσας οικονομικής πολιτικής και των νέων προβλημάτων που
αντιμετωπίζει με τις καλύτερες παραδόσεις της πολιτικής οικονομίας. Απέδειξε
ότι η οικονομική ανάπτυξη προέρχεται και αφορά πριν απ' όλα στους ανθρώπους, στο πλαίσιο μέσα στο οποίο δρουν και παράγουν οι
εργαζόμενοι άνθρωποι. Ο Αμάρτυα Σεν απέδειξε ότι όσο περισσότερη Δημοκρατία και
κοινωνικό κράτος υπάρχει, τόσο υψηλότερη είναι και η παραγωγικότητα. Η θέση του
επιβεβαιώνεται από εκατοντάδες ιστορικά παραδείγματα, όπως εκείνο των
σκανδιναβικών κρατών. Τα τελευταία διακρίνονται συγκριτικά από άλλα δυτικά
κράτη από τις υψηλές κοινωνικές δαπάνες, το μεγάλο κράτος, τα κοινωνικά
δικαιώματα, την υψηλή, εντέλει, παραγωγικότητα.
Το συμπέρασμα από τη
συγκριτική μελέτη της οικονομικής ιστορίας είναι ότι, όταν αυξάνονται τα
δικαιώματα των εργαζομένων, ενισχύεται και η παραγωγικότητα μιας κοινωνίας και
το αντίστροφο. Διαφορετικά θα είχε παραμείνει η ανθρωπότητα στο δουλοκτητικό
σύστημα, στη φεουδαρχία και στον ασιατικό τρόπο παραγωγής. Αντίθετα,
προκειμένου να αξιοποιηθούν οι κάθε φορά νέες τεχνολογίες απαιτήθηκε οι
άνθρωποι της εποχής τους να έχουν περισσότερα δικαιώματα από εκείνα που υπήρχαν
στην προηγούμενη. Μεγαλύτερη ισότητα και εισοδήματα. Έτσι φτάσαμε στη μαζική
παραγωγή καταναλωτικών αγαθών με το φορντισμό, την παραγωγή αλυσίδας και τον
τεϊλορισμό, την οργανωμένη, δηλαδή, μέσα στο χρόνο εργασία.
Στην Ελλάδα της
κρίσης, με το σύστημα παρακμής σε πορεία αυταρχισμού, περιορίζονται ολοένα και
περισσότερο τα δικαιώματα των εργαζομένων, ενώ ξηλώνεται το κοινωνικό κράτος.
Η θέση της εργασίας επιστρέφει δύο αιώνες πίσω εξαιτίας της πολιτικής εκείνων
που παριστάνουν τους εκσυγχρονιστές - ίσως του Μεσαίωνα; Οι εργαζόμενοι
καλούνται να δουλέψουν σε συνθήκες επιστράτευσης φόβου και απαξίωσης.
Στόχος των κυβερνώντων είναι να σπάσουν το ηθικό τους. Να τους απαξιώσουν. Να
μην έχουν καμιά διάθεση να αντισταθούν.
Τμήματα, μάλιστα των κυβερνώντων πανηγυρίζουν για τις «επιτυχίες τους».
Προκύπτει το πολύ απλό ερώτημα: Μπορεί στην εποχή της πληροφορικής, των κοινωνικών δικτύων,
της νανοτεχνολογίας και βιογενετικής να αποτελεί αυτή η κατάσταση, ο
αυταρχισμός και οι άσχημες συνθήκες εργασίας και διαβίωσης θεμέλιο για ανάπτυξη
της παραγωγικότητας των εργαζομένων; Μπορεί ο επιστρατευμένος σύγχρονος
σκλάβος να κάνει την εργασία του καλύτερα από πριν; Χωρίς κίνητρα, με πλείστα
όσα αντικίνητρα; Δεν έχουν καταλάβει κάποιοι ότι
όσο περισσότερα δεσμά έχει η εργασία, τόσο λιγότερο παραγωγική είναι; Όσο λιγότερο
αποτελεσματική είναι η οργάνωση της εργασίας, ανάλογα μικρότερο είναι το έργο
που μπορεί να γίνει;
Με τα μέτρα που
λαμβάνονται και επιβάλλονται δεν διευρύνεται μόνο η σχετική φτώχεια των
εργαζομένων και των ανέργων, αλλά υποχωρεί και η θέση τους τόσο σε σύγκριση με
το διεθνές γίγνεσθαι όσο και απέναντι στα δικαιώματα και στον πλούτο της
Ολιγαρχίας. Τείνουν να εξαφανιστούν τα κίνητρα για δημιουργική
εργασία. Δεν είναι οι Έλληνες απλά φτωχοί, όπως άλλοι λαοί. Αλλά είναι
φτωχότεροι από χθες. Ενώ άλλοι λαοί, επίσης φτωχοί, όπως οι Κινέζοι και οι
Βιετναμέζοι, ζουν σήμερα καλύτερα από χθες. Οι
Έλληνες εργαζόμενοι, δηλαδή, βλέπουν να
χειροτερεύει η κατάστασή τους τόσο έναντι τρίτων όσο και έναντι του δικού τους
χθες. Βιώνουν μια σχετική και απόλυτη πτώχευση και εξαθλίωση.
Σε αυτές τις συνθήκες,
μέτρα όπως η επιστράτευση, το χτύπημα των δικαιωμάτων είναι μέτρα που
αντιστοιχούν στην παραγωγή έναν και δύο αιώνες πίσω. Είναι μέτρα υπόσκαψης της
ίδιας της ανάκαμψης της οικονομίας. Μέτρα που αποδιοργανώνουν και
απαξιώνουν την κύρια παραγωγική δύναμη: τον εργαζόμενο άνθρωπο.
Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε στα ΕΠΙΚΑΙΡΑ της 31/1/2013
Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε στα ΕΠΙΚΑΙΡΑ της 31/1/2013